برنامج كلام الناس

أثار اتصال هاتفي من شاب يدعى أحمد من محافظة القليوبية لبرنامج (كلام الناس) للإعلامية ياسمين عز موجة واسعة من الجدل بين الجمهور على مواقع التواصل الاجتماعي والذي كشف من خلالها تعرضه للعنف من قبل زوجته .

وقال أحمد (55 عاما) في حديثه إنه متزوج منذ 20 عاما ويتعرض للضرب والإهانة من قبل زوجته، مشيرا الى انه لم يبخل عليها بشئ خاصة من الناحية المادية ولم يرتكب خطأ في حياته.

فقال : ” متجوز بقالي 20 سنة ومراتي بتضربني وبتهزقني وتشتمني وبتمد إيدها عليا .. أنا كنت في السعودية وكنت ببعتلها كل اللي هي عايزاه وعمري ما عملت حاجة غلط في حياتي .. أنا مش عارف اعمل معاها إيه، انتحر ولا اعمل إيه ” .

وأضاف: ” لما حصل جائحة كورونا أنا نزلت من السعودية وبشتغل أي حاجة، يوم اشتغل ويوم مشتغلش وخلصت فلوسي كلها مكنتش بحط حاجة في جيبي ” .

واستطرد : ” عندي 3 أولاد، واحد في الجيش وواحد في ثانوية عامة وعندي بنت عندها سنتين .. وحتى عيالها وأنا في الغربة ياخدوا فلوس ولما جيت هنا لقيتهم بيمدوا إيديهم عليا .. ومليش حد لا أخ ولا أخت ولا أي حد ” .

طلبت الإعلامية ياسمين عز من المتصل الهدوء وعدم البكاء حفاظا على صحته، مؤكدة أن هناك حل لكل مشكلة، وطلبت منه عدم التفكير في الانتحار وأنهم سيتصلون به مرة أخرى للعمل على هذه المشكلة وحلها.

علق ضيف الحلقة الدكتور ” إبراهيم رضا ” وهو من علماء الأزهر الشريف قائلا بإنه:” استمع من طرف ولم يستمع إلى الطرف الآخر .. وفيما يخص هذه الحالة فإنه يعيب على المتصل” وأضاف: ” بعض الناس فاهم العلاقة الزوجية فهم عقيم، إن أنا اسافر وابقى وزارة المالية ” .

واستطرد: ” أهملت في حق نفسي وفي حق كرامتي وكبريائي .. ومفيش حاجة إسمها مضطر .. العنف الأسري موجود ودي حالة شاذة، دي مالهاش كبير يبقى أنا هاجي هنا القاضي ولي من لا ولي له .. و55 سنة انت لسه شباب ” .